En

Rast

productividad

Veliko direktorjev dan in noč razmišlja o rasti poslovanja, posebno v podjetjih, ki so bila ustanovljena s pomočjo vlagateljev. Le kako naj zaspijo potem, ko so, recimo, prebrali članek o stopnji rasti Uberja, podjetja, ki raste z neverjetno hitrostjo. Želijo si, da njihovo poslovanje ne bi zaostajalo. Tudi njihovi vlagatelji ali delničarji ne pozabijo na vsakodnevne klice in opominjanje, da mora njihovo podjetje rasti. Rast – rast – rast.

Poglejte primer podjetja Twitter ali Evernote. Nekaj časa sta se ti dve podjetji prištevali med »gazele« – zelo hitro rastoči podjetji z veliko potenciala. Obe podjetji sta bili zelo priljubljeni, tako med vlagatelji kot med strokovnjaki, saj je bilo delati za »gazelo« zelo prestižno. Toda, Twitter se sooča z resnimi strateškimi težavami (ne pozabimo, da to podjetje od svoje ustanovitve naprej še nikoli ni bilo donosno). Pred časom smo v reviji Bussiness Insider lahko prebrali, da Twitter »odpira svojo denarnico in jemlje iz nje denar in delnice, da bi lahko še malo zadržal zaposlene, preden jih bodo odpustili«. Znani vlagatelj iz Silicijeve doline Bill Gurley je Evernote poimenoval »prva mrtva gazela«.

Zakaj hitra rast povzroča take težave? Morda mislite, da je lahko vsako četrtletje prikazati odlične rezultate? Morda so menedžerji pod prevelikim psihološkim pritiskom, saj od njih pričakujejo, da bodo naredili nekaj, kar je nemogoče? Morda je za podjetje preprosto pretežko najti dovolj denarja za financiranje hitre rasti?

Morda. Toda, verjamem, da obstajajo še drugi razlogi.

Ko v otroštvu rastemo, je pomembno, da se stopnja rasti naših mišic ujema s stopnjo rasti našega skeleta, naših kosti. Če bodo mišice rasle prehitro, bodo v določenem trenutku postale pretežke za okostje, nastopile bodo težave.

Enako se dogaja v poslovanju. Če ima vaše podjetje dovolj sredstev za razvoj, lahko odpre pisarne v drugih državah, ponudi trgu nove izdelke, modernizira proizvodnjo in poveča število zaposlenih. Toda, poslovanje ni samo obseg, temveč je tudi učinkovitost.

Znano je, da mora vsaka skupina, ki jo sestavlja sedem sodelavcev, imeti nadrejenega. To je človek, ki bo delil naloge in reševal težave v procesu njihovega izpolnjevanja (razen, če ne govorimo o »ploski« organizaciji, ki smo jo opisali v 5. delu). Torej, če ima podjetje 1000 zaposlenih, bo za njihovo upravljanje potrebovalo 140 nadrejenih. Poleg tega tudi 7 nadrejenih potrebuje svojega vodjo.

Če podjetje postane veliko in je njegov finančni ustroj postal zapleten, potrebujete dobrega finančnega direktorja, ki bo upravljal s kompleksnimi finančnimi tokovi. Tudi če je vaše podjetje samo spletna trgovina, bodo rezultati slabi, če bodo v ekipi sami programerji. Potrebni so inženirji, strokovnjaki za logistiko, finance, trženje, računovodja. Nekdo mora sodelovati z bankami, nekdo drug nadzirati uporabnost vmesnika ali voditi evidence o zaposlenih. Konec koncev, nekdo mora poskrbeti, da bo v pisarni čisto.

Facebook ni samo Mark Zuckerberg s svojimi idejami, to je tudi Sherly Cara Sandberg, operacijska direktorica družbe. Google nista le Brin in Page, to je tudi Sundar Pichai. Da, Brin in Page sta namerno opustila operativno upravljanje, da bi se posvetila samo ustvarjalnosti. Toda, verjemite, ko s Pichaiem razglabljata o operativnih korakih, ga oba zelo dobro razumeta. Naj bodo vaše ideje še tako kreativne in obetavne za hitro rast, mora biti vedno prisoten še nekdo, ki odgovarja za finančni rezultat.

Vaše ideje so »mišice« vašega podjetja, one delajo vaše podjetje močnejše. Vendar so vaše »mišice« neuporabne, če se ne opirajo na »okostje« – korporativni sistem podjetja in organizacijsko strukturo, kulturo in sistem upravljanja, ki ustreza velikosti vašega podjetja. Podjetje s 1000 zaposlenimi ni mogoče voditi enako, kot ste morda prej vodili podjetje z desetimi zaposlenimi.

Če ste podjetnik, ste na začetku lahko tudi sami generalni direktor. Toda, v primeru, da je vaše podjetje začelo rasti, in predvsem, če nimate veliko izkušenj v operativnem upravljanju, je bolje, da zaposlite strokovnega menedžerja in mu jasno razložite njegove naloge. Lahko se ukvarjate s strateškimi in kreativnimi vprašanji, toda le pod pogojem, da z vami ramo ob rami dela strokovnjak. Kar pa ne pomeni, da njegovega dela ni potrebno nadzorovati.

Ne pozabite, če začutite, da vaše podjetje raste prehitro, če vaše »kosti« ne dohajajo »mišic«, je bolje, da rast začasno ustavite in se nanjo pripravite. Pred nekaj leti smo v moji družbi izvedli neuspešen poskus, da bi družba rasla v več smereh hkrati. Začeli smo uvajati nove izdelke, obnavljati proizvodnjo, odpirati nova področja, zaposlovati delavce in vstopati v nove distribucijske kanale. Kmalu se je pokazal neželeni rezultat – imeli smo preveč zaposlenih, startali smo preveč novih projektov in v vse to vložili preveč denarja. Takrat smo si tak poizkus lahko privoščili, vendar je bila cena previsoka. Bodite raje previdni.

Če vaše podjetje potrebuje kvalificirano pomoč, nam pišite in našli bomo pravo rešitev

ali preberite druge primere zgoraj

NAŠI PRIMERI

Vstop na nove trge

Naloga: pomagati podjetju iz Vzhodne Evrope doseči novo raven v poslovanju, najti nova tržišča in modernizirati izdelek.

Rešitev: Rezultati tržnih raziskav in analize notranjih rezerv podjetja so pokazali, da ima podjetje veliko možnost razvoja na novih trgih sosednjih držav. Anketiranje potrošnikov je pripomoglo k izboljšanju izdelka in njegovi večji razpoznavnosti. Rezultat novega pristopa: prihodek podjetja je zrasel za 14%, dobiček za 22%.

Preberite primer

Vstop na tržišča držav SND

Naloga:   Najti optimalen način vstopa izdelkov evropskega podjetja na tržišča Rusije, Ukrajine in Kazahstana. Pridobiti primerno podporo na teh trgih.

Rešitev: v 6. vrstici zamenjati besedilo po piki … in lastnosti.  Se nadaljuje z -> Doseženi rezultat: izdelek je na nekaterih regionalnih trgih dosegel 25% tržni delež in se uspešno prodajal dve leti.

Preberite primer